SO 2 verkennen van werkpost

De opdracht van vandaag was om de werkpost te gaan verkennen. Hiervoor moesten we foto's maken van de verschillende ruimtes in de opvang en moesten we deze gaan linken aan de stage-activiteitenlijst en aan de 15 basiscompetenties van een kinder begeleider.

Link met de kerntaken van de kinderbegeleider

+ motivatie

Basishouding 1: Gaat op een positieve, opbouwende manier om met alle kinderen, ouders, collega's en anderen.

  • In deze ruimte wordt er gespeeld met de kinderen, gecommuniceerd met de ouders en gewerkt met collega's. dit moet gebeuren op een positieve manier.

-Basishouding 2: Observeert het gedrag van het kind, individueel en in groep, reflecteert hierover en stemt zijn handelen hierop af.

  • In deze ruimte observeer je automatisch de kinderen, deze informatie wort dan overgebracht naar mede begeleiders.

-Educatieve ondersteuning 3: Stimuleert elke baby/peuter in zijn ontwikkeling, gaat uit van zijn talenten en ondernemingszin.

· Er is verschillend soort speelgoed waarbij de kinderen kunnen spelen. Ieder kind kan dus kiezen met wat hij wil spelen en met wat hij kan spelen.

Educatieve ondersteuning 7: Zorgt voor een stimulerende, veilige, hygiënische en gezonde speelomgeving voor baby's en peuters.

  • De ruimte wordt regelmatig gereinigd, er is voldoende bescherming in de ruimte zoals zachte matten , hoeken die afgeschermd zijn.




Activiteiten

- spelen met speelgoed

- eten van soep, middagmaal en fruitpap

-in het wipstoeltje


Link met de stage-activiteitenlijst

-B4: ik handel veilig, ergonomisch en hygiënisch. Dit voor mezelf als in het verzorgen en ondersteunen van de kinderen.

-B8: ik reageer gepast op probleemgedrag (bv bijten), grensoverschrijdend gedrag en conflicten ( ruzie maken)

-E1: ik herken de sociaal-emotionele behoeften van het kind en speel hier op in.

-ED2: ik stimuleer elk kind in zijn ontwikkeling en ga daarbij uit van de talenten en het tempo van het kind.


Activiteiten

- verluieren
- verzorgen
- reinigen 

Link met de stage-activiteitenlijst

DV4: ik verzorg de kinderen in functie van hun behoeften met inbegrip van gezondheidsbevordering en ziekte preventie.

-VT2: ik pas principes ter preventie van infectie en besmetting toe.

- VT3: ik voer onder toezicht van een kinderbegeleider afgebakende verzorgende taken uit.


Link met de kerntaken van de kinderbegeleider+ motivatie


-Dagverloop 15: Verzorgt de kinderen in functie van zijn behoeften.

  • De kinderen worden verzorgd , verluierd en gereinigd in deze ruimte

Activiteiten

- fruitpap maken

-fruit bewaren 

Link met de stage-activiteitenlijst

-DV2: ik organiseer en begeleid eetmomenten


Link met de kerntaken van de kinderbegeleider+ motivatie

Dagverloop 13 : Bereidt baby- en peutermaaltijden, organiseert en begeleidt eetmomenten

 -> Hier wordt de fruitpap klaargemaakt voor de kinderen, het middagmaal komt van een traiteur


Activiteiten 

- spullen opbergen en achterlaten


Link met de stage-activiteitenlijst

-DV1: ik begeleid de kinderen bij hun aankomst en hun afhaalmoment. Hierbij heb ik aandacht voor de veiligheid van het kind


Link met de kerntaken van de kinderbegeleider+ motivatie

-Dagverloop 12: Begeleidt de kinderen bij hun aankomst en afhaalmoment.

-> De kinderen kunnen hier hun spullen achterlaten bij aankomst en terug ophalen bij afhaalmoment 


Activiteiten

- was opplooien
- was insteken
- berging van reinigingsproducten 

Link met de stage-activiteitenlijst

-B3: ik handel duurzaam en economisch.


Link met de kerntaken van de kinderbegeleider+ motivatie

-Dagverloop 15: Verzorgt de kinderen in functie van zijn behoeften.

-> De slabbetjes en washandjes worden hier gewassen zodat de eetmomenten en verluier momenten goed verlopen. 


©2024 GELUKKIG KIND. Krijn Taconiskade 346, 1087 Amsterdam
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin